Motto: „Usiluji o projev, který je sám o sobě autonomní skutečností a vyjadřuje co nejpřesněji vztahy k podstatám, ležícím mimo tabuli obrazu. V současné době mne nejvíc zajímají vztahy, poměry, rytmus."
"I am striving for a form of expression that is an autonomous reality in and of itself, and which defines relationships to essences lying outside the frame of the painting as precisely as possible. At the present time I am most interested in relations, proportions, rhythm."
Epigraphe: "Je cherche une expression qui soit elle-meme une réalité autonome et qui traduise le plus exactement possible les rapports avec les entités se trouvant en dehors du quadrangle qui limite le tableau. Les rapports, les relations, le rythme - voila ce qui m'intéresse le plus a l'heure actuelle."
"Me estoy esforzando por una forma de expresión que sea una realidad autónoma por sí misma, la cual define lo más preciso posible las relaciones con las esencias que están fuera del marco de pintura. En la actualidad lo que más me interesa son relaciones, proporciones, ritmo."
"Ich strebe nach einer Ausdrucksform, die für sich stehend eine autonome Wirklichkeit darstellt und so präzise wie möglich die Beziehungen zum außerhalb des Bildes sich befindenden Wesentlichen artikuliert. Zur Zeit interessieren mich am meisten Beziehungen, Verhältnisse, Rhythmus."
Jánuš Kubíček, 1969
* * *
Autor, který postupně dospěl k abstrakci skrze lásku k tradici a nesmírně širokou znalost
výtvarné teorie i vlastního řemesla, technologický experimentátor. Pocházel z uměleckého prostředí (otec a strýc
- sochaři Josef a Leoš Kubíčkovi, sestra Jarmila historička umění), kde k blízkým rodinným přátelům
patřili přední čeští umělci. Zakládající člen skupiny Brno 57. Znalec a obdivovatel odkazu analytika
českého kubismu Bohumila Kubišty zanechal rozsáhlé dílo a jeho životní tvorba byla dosud
představena ve třinácti zemích.
* * *
Igor Zhoř: Cestou od vidění ke zření
(Text z monografie Jánuš Kubíček)
Počátky
Školou umění byl pro Jánuše Kubíčka otcovský dům. Nikoli jen otcův ateliér, v němž vídal vznikat mnohá sochařská díla, ale také stěny bytu s rozvěšenými obrazy soudobých českých autorů. Do brněnského domu Kubíčkovy rodiny chodili výtvarníci a spisovatelé a právě oni zasahovali do zálib i činů výtvarně nadaného mladíka: spisovatel Jiří Mahen, v té době vůdčí postava moravské literatury, mu koupil první krabici barev. Slezský grafik Ferdiš Duša daroval šestnáctiletému hlubotiskový lis. Jan Trampota, jeden z největších zjevů meziválečné české krajinomalby, ho zasvětil do práce s voskovým pastelem. . . . >
Zobrazit celý text (PDF):
An artist who came to arrive at abstraction through a love for tradition and an immensely broad knowledge of both art theory and craft; a technique experimenter. Had an artistic background (father and uncle were the sculptors Josef and Leoš Kubíček, sister Jarmila was an art historian), while leading Czech artists were among close family friends. Founding member of the Brno 57 group. Connoisseur and admirer of artist Bohumil Kubišta, analyst of Czech cubism. Produced an impressive body of work; his lifetime works have so far been presented in 13 countries.
Igor Zhoř: On the Way from Viewing to Seeing
Beginnings
For Jánuš Kubíček, art school was his father's house. Not just his father's studio itself, where he saw many a work of sculpture emerge, but also the walls of the house, where works by contemporary Czech artists hung. The Kubíček family's Brno home was visited by artists and writers, and it was they who influenced the tastes and activities of the artistically talented young man. The writer Jiří Mahen, then the leading figure in Moravian literature, bought him his first set of paints. The Silesian graphic artist Ferdiš Duša gave the sixteen-year-old boy a gravure printing press. Jan Trampota, one of the greatest figures in Czech landscape painting between the two world wars, initiated him into work with wax pastels.
View the complete text (PDF):
L'artiste est progressivement arrivé a l'abstraction par l'amour de la tradition et par l'immense étendue de sa connaissance du métier et de la théorie d'arts plastiques. Un expérimentateur technologique. Il est né dans une famille d'artistes (son pere Josef K. était sculpteur, de meme que l'oncle Leoš K.; sa soeur Jarmila était historienne de l'art), qui comptait parmi ses amis intimes d'insignes artistes tcheques. Membre fondateur du groupe Brno 57. Connaisseur et admirateur de l'héritage de Bohumil Kubišta, analyste du cubisme tcheque. A laissé un vaste oeuvre et sa création a été présentée jusqu'ici dans treize pays.
Igor Zhoř: De la vision a la clairvoyance
Les débuts
C'est la maison paternelle qui fut l'école de l'art pour Jánuš Kubíček. Non seulement l'atelier de son pere ou il pouvait assister a la naissance de nombreuses oeuvres sculpturales, mais aussi les tableaux de peintres tcheques contemporains suspendus ça et la aux murs de l'appartement. La maison des Kubíček a Brno était un rendez-vous d'artistes et d'écrivains qui contribuerent a former les gouts et les occupations de l'adolescent doué: l'écrivain Jiří Mahen, ténor de la littérature morave de l'époque, lui acheta sa premiere boîte de couleurs. Quant il avait seize ans, le graveur silésien Ferdiš Duša lui fit cadeau d'une presse a photogravure, tandis que Jan Trampota, une des plus grandes figures du paysage tcheque de l'entre-deux-guerres, lui apprit a travailler avec le pastel a l'huile.
Visualiser tout le texte (PDF)
Autor quien progresivamente llegó a la abstracción a través del amor a la tradición y al amplísimo conocimiento de la teoría del arte y su ejercicio práctico, experimentador tecnológico. Descendía de un ambiente artístico (su padre y su tío - Josef y Leoš Kubíček - escultores, su hermana Jarmila - historiadora del arte). A los amigos íntimos de la casa pertenecían los destacados artistas checos. Miembro fundador del grupo Brno 57. Conocedor del cubismo checo, dejó una extensa obra, su creación ha sido presentada , hasta el presente, en trece países.
Igor Zhoř: En el camino de mirar para contemplar
Comienzos
Para Jánuš Kubíček, la escuela de arte fue la casa paterna. No solamente el estudio de su padre, donde vió surgir muchas obras de escultura, sino también las paredes de la casa donde estaban colgados los cuadros de artistas contemporáneos checos. El hogar de la familia Kubíček en Brno era visitado por artistas y escritores, y fueron ellos quienes influyeron en el gusto y las actividades del talentoso joven: el escritor Jiří Mahen, en ese entonces una de las figuras prominentes de la literatura morava, le compró su primera caja de pinturas. El artista gráfico silesiano, Ferdiš Duša, le regaló al muchacho de 16 anos una prensa para imprimir grabados. Jan Trampota, una de las grandes figuras de la pintura paisajística checa entre las dos guerras mundiales, lo inició en el trabajo de pastel de cera.
Representar el texto entero (PDF)
Der Künstler, der durch Liebe zur Tradition und seine unermeßlich breite Kenntnis der Kunsttheorie und des eigenen Handwerks allmählich zur Abstraktion gelangte, war ein technologischer Experimentator. Er stammte aus künstlerischem Milieu (Vater und Onkel waren die Bildhauer Josef und Leoš Kubíček, die Schwester Jarmila Kunsthistorikerin), die führenden tschechischen Künstler waren enge Freunde der Familie. Gründungsmitglied der Gruppe Brno 57. Der Kenner und Bewunderer des Vermächtnisses des Analytikers des tschechischen Kubismus Bohumil Kubišta hat ein umfangreiches Werk hinterlassen und sein Lebenswerk wurde bisher in dreizehn Ländern vorgestellt.
Igor Zhoř: Reise vom Sehen zum Schauen
DIE ANFÄNGE
Für Jánuš Kubíček war das Elternhaus die Kunstschule. Keineswegs nur das Atelier des Vaters, in dem er viele Skulpturen hat entstehen sehen, sondern auch die Wände der Wohnung mit den überall hängenden Bildern zeitgenössischer tschechischer Künstler. Im Brünner Haus der Kubíčeks verkehrten bildende Künstler und Schriftsteller und gerade sie waren es, die auf Geschmack und Aktivitäten des künstlerisch begabten jungen Mannes Einfluß nahmen. Der Schriftsteller Jiří Mahen, zu jener Zeit die führende Persönlichkeit der mährischen Literatur, kaufte ihm die erste Schachtel mit Farben. Der schlesische Grafiker Ferdiš Duša schenkte dem sechzehnjährigen eine Tiefdruckpresse. Jan Trampota, eine der größten Persönlichkeiten der tschechischen Zwischenkriegslandschaftsmalerei weihte ihn in die Arbeit mit Ölpastellfarben ein.
Den ganzen Text abbilden (PDF)
* * *
Jiří Kratochvil:
(Text z katalogu souborné výstavy Jánuš Kubíček v Domě umění města Brna 16. 4.㪭. 5. 1972)
(Catalogue text for the "Jánuš Kubíček" collective exhibition at the House of the Arts in Brno, 16 April㪭 May 1972)
(Texto del catálogo de la exposición de obras completas de Jánuš Kubíček realizada en la Casa del Arte de la ciudad de Brno del 16 de abril al 21 de mayo de 1972)
(Texte du catalogue pour l'exposition Jánuš Kubíček qui eut lieu dans la Maison des arts de la ville de Brno du 16 avril au 21 mai 1972)
(Der Text stammt aus dem Katalog der Jánuš Kubíček Gesamtausstellung im Haus der Kunst der Stadt Brünn vom 16. 4.㪭. 5. 1972)
Souborná výstava Kubíčkovy malířské tvorby je pokusem obsáhnout ve 115 plátnech a 128 grafických listech to, čemu se říká bilancující přehled umělcova díla, a co navíc (dík bezmála einsteinovským trikům - vždyť chronologická řada komponovaná do výstavní plochy, to je vlastně čas převedený v prostor) sami malíři odedávna považují za příležitost k ozvláštněné konfrontaci s vlastním světem, anebo - jak by řekl psycholog - s optickou izomorfií vnitřní struktury. . . . >
This collective exhibition of Kubíček's art constitutes an attempt to cover, in 115 canvases and 128 graphic sheets, what might be termed a balancing overview of the artist's work and furthermore what (thanks to near-Einstein-like tricks, since a chronological line incorporated into an exhibition space is practically time transformed into space) painters themselves have forever considered an opportunity for a specific confrontation with their own world or, as psychologists would have it, with the optical isomorphic of the internal structure. . . . >
La exposición de las obras completas de pintura de Kubíček representa un intento de abarcar en 115 lienzos y 128 obras gráficas lo que se suele denominar la panorámica de balance de la obra del artista y, por anadidura (merced a los artilugios "einsteinianos" por así decir - es que una serie cronológica puesta en la superficie de la exposición no es más que el tiempo convertido en espacio) representa también lo que los pintores consideran, desde hace mucho tiempo, como oportunidad de hacer una confrontación particularizante con su propio mundo, o sea, en palabras del psicólogo, con el isomorfismo de la estructura interna. . . . >
L'exposition d'ensemble de l'oeuvre pictural de Jánuš Kubíček est une tentative de présenter, en 115 toiles et 128 gravures, ce que l'on désigne d'habitude comme une vue d'ensemble faisant le bilan de l'oeuvre d'un artiste et ce que les artistes eux-memes considerent (grâce a des tours presqu'einsteiniens: progression chronologique disposée dans une aire d'exposition, c'est au fond le temps converti en espace) comme l'occasion d'une confrontation privilégiée avec leur monde a eux ou, comme dirait le psychologue, avec l'isomorphie optique de la structure intérieure. . . . >
Die Gesamtausstellung von Kubíčeks Malereischaffen ist ein Versuch, in 115 Gemälden und 128 Graphikblättern das zu umfassen, wozu man bilanzierende Werkübersicht des Künstlers sagt, und was die Maler darüber hinaus (Dank fast Einsteinscher Tricks - bei einer chronologischen, in die Ausstellungsfläche komponierten Reihe handelt es sich doch eigentlich um in Raum übertragene Zeit) seit jeher selbst als Anlaß für eine besondere Konfrontation mit der eigenen Welt betrachten, oder - um, wie die Psychologen sagen - mit der optischen Isomorphie innerer Strukturen. . . . >
Zobrazit celý text (PDF):
View the complete text (PDF):
Representar el texto entero (PDF)
Visualiser tout le texte (PDF)
Den ganzen Text abbilden (PDF)
* * *
Zastoupení ve sbírkách:
Represented in art collections:
Representación en las colecciones:
Présence dans les collections:
In folgenden Sammlungen vertreten:
Autor je zastoupen ve všech významných galerijních sbírkách v České republice včetně Národní galerie v Praze. Nejrozsáhlejší kolekce jeho děl vlastní Muzeum města Brna na hradě Špilberku a Moravská galerie v Brně.
The artist is represented in all the major gallery collections in the Czech Republic, including the National Gallery, Prague. The most extensive collections of his works can be found in the Brno City Museum at Špilberk Castle and in the Moravian Gallery, Brno
El autor está representado en todas las colecciones de galerías importantes en República Checa, incluso en la Galería Nacional de Praga. La colección más extensa de sus obras es propiedad de Museo de la ciudad de Brno en el castillo de Špilberk y de la Galería morava de Brno.
L’artiste est représenté dans toutes les collections de galerie importantes de la République tchèque, la Galerie nationale de Prague y comprise. Les ensembles les plus vastes de ses oeuvres sont ceux qui appartiennent au Musée de la ville de Brno, au château fort de Špilberk, et la Galerie morave de Brno.
Der Künstler ist in allen bedeutenden Galeriesammlungen Tschechiens vertreten, einschließlich der Nationalgalerie in Prag. Die umfangreichste Kollektion seiner Werke besitzt das Museum der Stadt Brno auf der Burg Spielberg und die Mährische Galerie in Brno.
Seznam děl Jánuše Kubíčka ve veřejných sbírkách a institucích v Československu k 1.1.1992 (s výjimkou grafických listů existujících ve více otiscích, které vlastní především Muzeum města Brna, Moravská galerie v Brně a Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou) je obsažen v závěru DJK (Dílo Jánuše Kubíčka, Kompletní soupis životního díla brněnského malíře a grafika).
A list of Jánuš Kubíček's works in public collections and institutions in Czechoslovakia to and including 1 January 1992 (except for prints existing in multiple copies, owned especially by the Brno City Museum, the Moravian Gallery in Brno and the Aleš South Bohemia Gallery in Hluboká nad Vltavou) is included at the end of The Work of Jánuš Kubíček, A Complete List of Lifetime Works of the Brno Painter and Graphic Artist
La lista de las obras de Jánuš Kubíček en las colecciones públicas e instituciones en Checoslovaquia hasta el primero de enero de 1992 (con excepción de hojas gráficas existentes en más copias que son propiedad ante todo del Museo de la ciudad de Brno, de la Galería morava de Brno y de la Galería Aleš de la Bohemia del sur en Hluboká nad Vltavou) va incluida en las últimas páginas de DJK ( Obras de Jánuš Kubíček, Lista completa de las obras del pintor y gráfico de Brno).
La liste des oeuvres de Jánuš Kubíček se trouvant dans les collections publiques et institutions en Tchécoslovaquie avant le ler janvier 1992 (à l’exception des feuilles graphiques existant en plusieurs exemplaires et appartenant surtout au Musée de la ville de Brno, à la Galerie morave de Brno et à la Galerie Aleš de la Bohême du Sud, de Hluboká nad Vltavou) fait partie du mémoire Oeuvre de Jánuš Kubíček, Inventaire complet de l’oeuvre d’un peintre et graveur de Brno).
Ein Verzeichnis der bis zum 1.1.1992 in der Tschechoslowakei in öffentlichen Sammlungen und Institutionen Jánuš Kubíček vertretenen Werke (mit Ausnahme von Graphikblättern, die in mehreren Abzügen existieren und sich vor allem im Besitz des Museums der Stadt Brno, der Mährischen Galerie in Brno und der der Südböhmischen Galerie Alšova in Hluboka nad Vltavou befinden) ist in der Publikation DJK (Das Werk von Jánuš Kubíček, Komplettes Verzeichnis des Lebenswerkes des Brünner Malers und Graphikers) enthalten.
* * *
Tvorba Jánuše Kubíčka byla dosud představena na padesáti samostatných a sto šesti společných výstavách v Bulharsku, České republice, Estonsku, Francii, Chorvatsku, Kuvajtu, Libanonu, Maďarsku, Polsku, Rumunsku, Slovenské republice, Spolkové republice Německo a Švédsku.
Jánuš Kubíček's art has so far been presented at 50 individual and 106 collective exhibitions in Bulgaria, the Czech Republic, Estonia, France, Croatia, Kuwait, Lebanon, Hungary, Poland, Romania, Slovakia, Germany and Sweden
La creación de Jánuš Kubíček ha sido presentada en cincuenta exposiciones individuales y en ciento seis exposiciones colectivas en Bulgaria, República Checa, Estonia, Francia, Croacia, Koweit, Líbano, Hungría, Polonia, Rumania, República Eslovaca, República Federal de Alemania y Suecia
La création de Jánuš Kubíček a été présentée jusqu'ici dans 50 expositions individuelles et 106 expositions collectives en Bulgarie, Croatie, Estonie, France, Hongrie, au Koweďt, au Liban, en Pologne, Roumanie, République fédérale d'Allemagne, République slovaque, République tcheque et en Suede.
Jánuš Kubíčeks Schaffen wurde bisher auf fünfzig eigenen und hundertsechs Gemeinschaftsausstellungen in Bulgarien, Tschechien, Estland, Frankreich, Kroatien, Kuwait, dem Libanon, Ungarn, Polen, Rumänien, der Slowakei, in Deutschland und Schweden vorgestellt.
|
|
Publikace v prodeji
Publications on sale
Publicaciones en venta
Livres en vente
Publikation im Verkauf
* * *
Ostatní publikace
Other publications
Las demás publicaciones
Autres publications
Sonstige Publikationen
Brno 1991
Brno 1996
Brno 1999
|